6 عادت مهم در یادگیری موثر زبان انگلیسی

6 عادت مهم در یادگیری موثر زبان انگلیسی

آیا تا به حال از خود پرسیده اید که چرا برخی افراد در نگاه اول بدون تلاش زیادی در مسیر یادگیری زبان انگلیسی پیشرفت می کنند؟ حقیقت این است که در زندگی این افراد برنامه ریزی نقش پر رنگی دارد که همین مورد آنها را قادر می سازد تا از زمان خود به طور موثر استفاده کنند. در این مطلب قصد داریم تا 6 عادت مهم در یادگیری موثر زبان انگلیسی را به شما عزیزان معرفی کنیم.
در ادامه با زندی زبان همراه باشید.

 1. برای یادگیری خود برنامه ریزی کنید و فعال باشید

این سوالات را از خود بپرسید و صادقانه پاسخ دهید: من چه می دانم؟ نقاط قوت من چیست؟ نقاط ضعف من چیست؟ چه چالش هایی در مسیر یادگیری من وجود دارد که بخواهم روی آنها تمرکز کنم؟ آیا مهارت شنیداری من بهتر از مهارت گفتاری است؟ من می خواهم به چه چیزی برسم؟ پرسیدن این سوالات به شما کمک می کند تا با ترسیم برنامه ای برای خود, حس مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به پیشرفتتان داشته باشید. طبیعتا زبان آموزانی که فعال هستند و طبق برنامه ریزی خود پیش می روند، نسبت به دیگران پتانسیل بیشتری برای رسیدن به موفقیت دارند.

2. ریسک کنید

زبان آموزان موفق هنگام صحبت, از اشتباه کردن یا مسخره شدن نمی ترسند. مردم اغلب می گویند که بچه ها زبان را راحت تر یاد می گیرند. نکته این است که بچه ها تمایل بیشتری به صحبت کردن دارند بدون آنکه توجهی به دقت و صحت جملات خود داشته باشند و مهمتر اینکه از تلاش نمی ترسند. از آنجایی که آنها هنوز در حال یادگیری زبان خود هستند، نسبت به بزرگسالان به اشتباه کردن و دریافت راهنمایی عادت دارند! بسیار مهم است که ریسک کنید، اشتباه کنید و از آن درس بگیرید.

3. سوال بپرسید

سوال پرسیدن به این معنی است که مسئولیت یادگیری زبان و پیشرفت خود را بر عهده بگیرید. بنابراین اغلب وقتی سوالی را در طول کلاس می‌پرسید، شخص دیگری در گروه شما از پرسیدن سؤال راحت می‌شود، زیرا آنها خیلی خجالتی بودند که خودشان آن سوال را بپرسند. با صحبت کردن، نه تنها به خودتان کمک می کنید، بلکه به همکلاسی خود نیز کمک می کنید! مهمتر از همه، پرسیدن سوال به شما کمک می کند تا بر عملکرد خود نظارت کنید, از اشتباهات خود درس بگیرید و در یادگیری موثر زبان انگلیسی موفق باشید.

4. تمرین کنید

تا جایی که می توانید خارج از کلاس صحبت کنید، گوش دهید، بخوانید و بنویسید. این امر به یادگیری موثر زبان انگلیسی به شدت کمک می کند. به عنوان مثال، اگر واژگان جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید خارج از کلاس نیز از آن واژگان در جملات خود بهره ببرید. ایده های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. مثلا از یکی از همکلاسی های خود بخواهید که چند دقیقه با شما انگلیسی صحبت کند. با دوستی که انگلیسی بلد است در شبکه های اجتماعی به انگلیسی گفتگو کنید. پادکست هایی که در مورد آموزش زبان انگلیسی است پیدا کنید و گوش دهید (پادکست های سایت زندی زبان)، مقاله های آموزشی در حوزه زبان بخوانید و …

5. یادگیری و پیشرفت خود را دنبال کنید

بر عملکرد خود نظارت داشته باشید و از اشتباهات خود درس بگیرید. از یک دفترچه یادداشت استفاده کنید. این دسته بندی ها را در نظر بگیرید:
  • گرامر
  • واژگان
  • تلفظ
  • اصطلاحات
در پایان هر درس از خودتان یک بازخورد داشته باشید. اگر تلفظ نقطه ضعف شما است، آن را در قسمت تلفظ یادداشت کنید. اگر یک کلمه جدید یاد گرفتید، آن را در بخش واژگان یادداشت کنید. اگر زمان گذشته استمراری را یاد نگرفته اید، آن را در بخش گرامر یادداشت کنید و … این مسأله به شما کمک می کند تا با دقت بیشتری نقاط ضعف خود را بشناسید و آنها را برطرف کنید.

6. شکاف های دانش خود را بپذیرید

به خودتان یادآوری کنید که شما تمام تلاش خود را می کنید. یادگیری موثر زبان انگلیسی یک مسیر طولانی است و برای لذت بردن از آن به این موارد نیاز دارید:

سرگرمی: از زبان برای چیزی استفاده کنید که از آن لذت می برید. مثلا یادگیری مهارت جدید با ویدیوهای آموزشی انگلیسی, تماشای فیلم و سریال خارجی یا  …

تعامل: با اطرافیان خود مکالمات جالب، جاری و مرتبط داشته باشید و از صحبت کردن و اشتباهات محتمل نترسید.

افراد: با کسانی ارتباط برقرار کنید که به پیشرفت زبان شما کمک کنند. مثلا پارتنرهای مکالمه و یا مدرسان زبان انگلیسی و …

 

و در آخر هرچه بیشتر تمرین کنید، مرور و تجدید نظر کنید، بیشتر پیشرفت خواهید کرد.

 

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments